SÖK

lördag 19 december 2020




Åke Hodell f 1919-2000  Mångsidig poet och författare till ett flertal titlar från poesi till skönlitteratur och dramatiska verk. Stridspiloten som störtade, blev fredaktivist och drev en barnteater i Malmö där han satt upp Rännstensungar. Som kuriosa är han pappa till hejarramsan " Sassa brassa mandelmassa". Han blev vän med Gunnar Ekelöf och utvecklade sin egen exprimentella stil under 60-talet EN högst djup men ändå lättsam människa som jag känner sympati för. Han väcker det fina men berör det onda.

Om ni vill läsa mer o m Hodell så kan du reservera Magnus Haglunds biografi om du klickar på bokbussen men pröva gärna en av hans skönlitterära alster och börja då med Skratta Pajazzo. Jag för min del gjorde mitt första fjärrlån 1984 av poesi- och collageboken med
 gramofonskiva som bilaga Mr Nixon dreams. En multikonstnär jag glad blev att att upptäcka.
Bibliografi https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85ke_Hodell#Bibliografi
 http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/100892?programid=3315